Ludomanistudier er et ressourcested for de gymnasiale uddannelser. Her kan lærere og elever finde inspiration, faglige vinkler og materialer til studieemnet ludomani. © 2013.

Problemstillinger

Her er en liste af problemstillinger, der kan føre dig ind i emnet.

Er det samfundets ansvar, at nogle bliver afhængige af spil? I hvilken grad skal staten regulere spillemarkedet og hjælpe de ludomane? (Samfundsfag)
Fold ud

Ludomanens symptomer

Benedicte Ejlers, leder af Forebyggelse & Kommunikation, Center for Ludomani, fortæller om, hvilke faktorer der kan medvirke til, at man udvikler en spilafhængighed, men også hvordan man med enkle politiske regulativer kan forhindre den.

Arv, miljø og kultur
Benedicte Ejlers, leder af Forebyggelse & Kommunikation, Center for Ludomani, fortæller om hvordan sociale faktorer påvirker vores trang til at spille, men at det også ligger i mennesket som et biologisk væsen at spille og derigennem opnå spænding.

Rammer ludomani bestemte samfundsgrupper? Hvor udbredt er det egentligt? (Samfundsfag)
Fold ud

Genetisk disponering for ludomani

Overlæge i psykiatri Henrik Rindom fortæller om, hvorvidt man kan være disponeret via generne til at spille. Flere drenge end piger spiller fx. Forskningen har ikke noget svar på, hvorfor nogen er mere sårbare end andre, men har stor fokus på problematikken.

Hvorfor spiller vi så meget? Hænger spilkulturen sammen med det aktuelle risikosamfund? (Samfundsfag)
Fold ud

Poker og det senmoderne samfund

Lektor Ole Bjerg, CBS, fortæller om pokerspillets præg af tilfældighed og sammenligner det med det senmoderne, uforudsigelige risikosamfund.

Ludomanen og det kapitalistiske samfund
I et kapitalistisk samfund strukturerer penge mange af livsområderne. De er kapitaliseret. Når ludomanen har et tilfældigt forhold til penge, får det konsekvenser for ludomanens måde at håndtere livet på, fortæller lektor Ole Bjerg, CBS.
Penge ændrer betydning
Lektor Ole Bjerg, CBS, fortæller om ludomanens forhold til penge. Pengene har mistet deres kontekst; de er blot papir uden at repræsentere noget og bliver dermed ligegyldige.

Hvorfor spiller vi? Hvad betyder det at spille for vores identitetsdannelse? (Psykologi)
Fold ud

Identitetsdannelse
Benedicte Ejlers, leder af Forebyggelse & Kommunikation, Center for Ludomani, beskriver, hvordan kombinationsspil som poker opbygger en identitet, fordi man kan dygtiggøre sig - til en vis grænse - i spillet, men risikoen er, at man mister fokus på andre væsentlige ting i livet, isolerer sig med spillet og ikke udvikler sine sociale kompetencer.
Arv, miljø og kultur
Benedicte Ejlers, leder af Forebyggelse & Kommunikation, Center for Ludomani, fortæller om hvordan sociale faktorer påvirker vores trang til at spille, men at det også ligger i mennesket som et biologisk væsen at spille og derigennem opnå spænding.
Celebrityheltene
Professor i mediekultur Anne Jerslev, Københavns Universitet, fortæller om den nye type af celebrities - den type, der ikke har andet at byde på, end at de optræder i medierne.
Rollemodeller
Professor i mediekultur Anne Jerslev, Københavns Universitet, beskriver kendte pokerspillere som celebrities med et særligt talent.

Kan det virkelig passe, at man kan blive afhængig af at spille? (Psykologi)
Fold ud

Den neurologiske basis for ludomani

Overlæge i psykiatri Henrik Rindom fortæller om, at det er de samme kemiske processer i hjernen, der finder sted, når man får tilfredsstillet sit behov for at spise, have sex – og at spille.

Kan ludomane behandles for deres spilleafhængighed, eller er der tale om en medfødt adfærd? (Psykologi)
Fold ud

Medicinsk behandling for ludomani

Der findes ingen medicinsk behandling for ludomani, selvom man har prøvet forskellige metoder. Bedste bud er kognitiv terapi, hvor den ludomane spiller lærer at kontrollere sin spilletrang, understreger Henrik Rindom, der er overlæge i psykiatri.

Hvordan påvirker spil hjernen? Hvorfor bliver mennesker afhængige af spil og hvorfor er det så svært at stoppe? (Biologi)
Fold ud

Den neurologiske basis for ludomani

Overlæge i psykiatri Henrik Rindom fortæller om, at det er de samme kemiske processer i hjernen, der finder sted, når man får tilfredsstillet sit behov for at spise, have sex – og at spille.

Hvordan kan hjerneforskning bidrage til forståelse og behandling af ludomani? Findes der medicinsk behandling? (Biologi)
Fold ud

Medicinsk behandling for ludomani

Der findes ingen medicinsk behandling for ludomani, selvom man har prøvet forskellige metoder. Bedste bud er kognitiv terapi, hvor den ludomane spiller lærer at kontrollere sin spilletrang, understreger Henrik Rindom, der er overlæge i psykiatri.

Hvordan påvirker medierne vores opfattelse af gambling og gamblere? Hvordan fremstilles spil og spillere i film og tv? (Dansk)
Fold ud

Interesse for pokerkulturen
De mange penge og glamouren er det, som filmskuespilleren og pokerstjernen har til fælles, hævder professor i mediekultur Anne Jerslev, Københavns Universitet.
Pokerstjernerne i medierne

Medierne gør de professionelle pokerspillere til helte og stjerner i et hierarkisk system på linje med filmskuespillere, hævder professor i mediekultur Anne Jerslev, Københavns Universitet. Ingen medier - ingen stjerner.

Celebrityheltene
Professor i mediekultur Anne Jerslev, Københavns Universitet, fortæller om den nye type af celebrities - den type, der ikke har andet at byde på, end at de optræder i medierne.

Hvad er det fascinerende ved at spille? Hvordan opbygges spænding og dramaturgi i forskellige spil? (Dansk)
Fold ud

Sebastian: Jeg har været en dårlig kæreste

Sebastian er tidligere ludoman. Hør ham fortælle, hvordan pokerspillet efterhånden drev ham væk fra familie, venner og kæreste.

Hvor mange indsatser skal der til, før man vinder? (Matematik)
Fold ud

Hvorfor virker Martingale teorien ikke?
Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, fortæller om Martingale-strategien, hvor man fordobler, hver gang man taber.
Matematikken bag rouletten

Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, forklarer, hvorfor chancen for at vinde ved at spille på rød er 18/37 - altså lidt under 50 procent.

Matematisk model for en kasinospiller

Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, fortæller, at det gælder om at vinde sin gevinst med så få spil som muligt, hvis man vil holde en høj tilbagebetalingsprocent.

I hvilke spil er sandsynligheden for at vinde størst? Kan man overhovedet være sikker på at vinde på et eller andet tidspunkt? (Matematik)
Fold ud

Om dygtighed i spil
Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, fortæller om hvorfor det er nemmere at bruge sin dygtighed i turneringsspil end i enkeltspil.
Matematikken bag Oddset
Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, fortæller om matematikken i Oddset.
Matematikken bag rouletten

Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, forklarer, hvorfor chancen for at vinde ved at spille på rød er 18/37 - altså lidt under 50 procent.

Matematikken bag Lotto
Professor i matematik ved Københavns Universitet, Mogens Steffensen, fortæller om matematikken bag Lotto-spil.