Ludomanistudier er et ressourcested for de gymnasiale uddannelser. Her kan lærere og elever finde inspiration, faglige vinkler og materialer til studieemnet ludomani. © 2013.

HTX

Matematik, samfundsfag
I grundforløbet til HTX kan du arbejde tværfagligt med emnet ludomani i matematik og samfundsfag.

Formål
Du skal opnå indsigt i betydningen af fagligt samspil i arbejdet med løsning af praktisk-teoretiske, virkelighedsnære problemstillinger af naturvidenskabelig, teknologisk, humanistisk og samfundsmæssig karakter. Fagenes samspil har til formål at give dig indsigt i, at virkelighedsnære problemstillinger er sammensatte, og at løsninger forudsætter, at fagene spiller sammen, at metoder og arbejdsformer indgår i en helhed, at faglig fordybelse og refleksion er nødvendig, og at praktik og teori er hinandens forudsætninger.

Pengespil som forretning – Hvordan løber det rundt?

Professor i matematik Mogens Steffensen fortæller om chancen for at vinde i casinospil.

Pengespil og markedet – Udbuddet af spil? Antallet af spillere, karakteristik af spillere?

Rapporten (2008) Unge og gambling. 12-17-åriges pengespiladfærd i et risiko- og trivselsperspektiv beskriver udbredelsen af pengespil hos unge med forskellige baggrunde.

Ludomani og samfundsøkonomi – Hvad er omkostningerne ved et liberaliseret spillemarked, hvordan anvendes tipsmidlerne?

Se årsrapporten fra Danske Spil, Danmarks største spiludbyder.