Ludomanistudier er et ressourcested for de gymnasiale uddannelser. Her kan lærere og elever finde inspiration, faglige vinkler og materialer til studieemnet ludomani. © 2013.

HF - SSO

(SSO: Den større skriftlige opgave)

Formål
Formålet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område. Kursisterne skal demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant materiale, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt grundlag. I arbejdet med den større skriftlige opgave styrker kursisterne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling.
(fra Læreplanen, HF 2010, Undervisningsministeriet)

Bestemmelser
Bestemmelser udarbejdes med udgangspunkt i 1-3 fag efter dit eget valg. Mindst ét af fagene skal være på B-niveau. Du vælger selv område for opgaven i samråd med din lærer. Læreren formulerer opgavens ordlyd. SSO udarbejdes i 4. semester i løbet af en uge.

Samfundsfag (B) – Psykologi (C)

Pengespil og økonomi. Spillerens oplevelse af de hurtige penge i poker, Oddset mv.
Lektor Ole Bjerg, CBS, fortæller om ludomani og kapitalisme.

Dansk (A)

Reklamer fra Danske Spil: Typer, medieplatforme, retoriske appelformer, budskab.
Find reklamer for Danske Spil på hjemmesiden, i aviser og på tv.

Biologi (B) – Psykologi (C)

Den ludomane spillers psykologi. Hvad driver ham til at spille? Hvad kan få ham til at stoppe?
Overlæge i psykiatri Henrik Rindom fortæller om, hvad der driver os til at spille.

Matematik (A) – Samfundsfag (C) – Psykologi (C)

Vinderchancer? Pengespil udfolder sig mellem tilfældighed og færdighed. Hvordan kan man vinde i de enkelte spil – og hvordan skal man være som spiller?
Professor i matematik Mogens Steffensen fortæller om dygtighed i turneringsspil.